Monday, October 6, 2008

PRO MAHASISWA TAWAN 5 KAMPUS: Satu Analisis

Oleh : Mohd Nasaie Ismail (bekas aktivis UM)

Maklumat yang diperolehi daripada kawan-kawan lama orang besar Aspirasi menjangkakan mereka akan tewas di 5 buah kampus utama. Mereka juga menjangkakan tidak dapat menguasai dua pertiga kerusi di 3 buah kampus. Sumber, yang merupakan orang rapat kepada Dato Mustafa Muhammad dan Dato Dr Mashitah merasakan trend perubahan yang berlaku dalam pilihanraya umum yang lalu akan mempengaruhi keputusan PR Kampus.

Walaupun mengetahui keadaan yang bakal berlaku, namun tindakan susulan untuk menyekat kemaraan Pro mahasiswa tidak dapat dilakukan seagresif dahulu. Ini disebabkan pergeseran besar yang berlaku dalam UMNO hari ini menyebabkan mereka hilang tumpuan.

Master mind daripada pemuda Umno seperti Dr Adham Baba berdepan dengan krisis kepimpinan UMNO bahagiannya sendiri apabila dia akan berhadapan dengan exco Wanita UMNO yang akan merebut jawatan ketua bahagian. Penghantaran Adham Baba pulang ke Dun di Johor merupakan satu bala yang dirancang oleh Khairy Jamaludin untuk menghancurkan kerier politiknya. Ini kerana jangkaan dia akan menjawat jawatan exco Kerajaan Negeri tidak berhasil.

Individu kedua Ikmal yang merupakan Exco Biro Pendidikan Pemuda Umno juga berhadapan dengan krisis untuk menyatakan sokongan sama ada kepada Khairi atau pihak lain yang akan bertanding ketua pemuda Umno.

Seterusnya imej Aspirasi yang mereka cipta sejak sekian lama sebagai UMNO kampus mendatangkan bala kepada mereka. Ini kerana situasi hari ini menampakkan buruknya UMNO di mata masyarakat apabila tewas di beberapa negeri, berlakunya krisis kepimpinan yang membarah, tebalnya perkauman yang mereka bawa. Bukan sekadar sukar untuk dapatkan undi, sumber ini juga menyatakan mereka sukar mendapat calon.

Aspirasi juga merasakan mereka sukar untuk mendapatkan undi daripada kaum Cina dan India ekoran imej mereka sama dengan UMNO yang dilihat sebegai perkauman.

Selain itu masalah kewangan juga akan berlaku. Pertamanya, pada pliihanraya sebelum ini mereka akan menggunakan bajet Kementerian yang biasanya diberi RM20 ribu setiap kampus. Keduanya mereka akan menggunakan bujet HEP yang diambil dengan menggunakan kertas kerja program palsu. Saya masih ingat ketika turut sama dalam jentera aspirasi UM 3 tahun lalu, ketua jentera yang kemudiannya menjadi Presiden MPP telah membuat satu kertas kerja projek luar kampus atas nama MPP sebelum nya. namun sebenarnya projek itu tidak ada. TNC lulus sahaja dan duit diberikan.

Ketiganya mereka akan menggunakan bujet daripada sumbangan tokoh-tokoh UMNO yang ada di sekeliling. Saya sendiri pernah menyaksikan majlis bersama Datok Mukhtar Dahlan exco kerajaan Selangor ketika itu dan Umno bahagian Subang di Kelab Shah Alam. Beliau menjanjikan untuk memberikan peruntukan dan hadiah besar kepada Aspirasi. Beliau juga menjanjikan jentera puteri dan pemuda Umno akan turut menggempur PRK UM.

Memang sudah menjadi kebiasaan, Umno lah yang akan menaja baju free setiap PR Kampus. Namun pada tahun ini, Umno tewas di negeri Selangor. Kepimpinan mereka di Selangor juga bercakaran. Oleh itu amat sukar bagi pihak aspirasi mendapatkan bujet pilihanraya tahun ini.

No comments: