Thursday, October 9, 2008

Mahasiswa Akan Berhimpun Desak KPT Ishytihar Segera Tarikh PRK

Kuala Lumpur, 8 Oktober 2008 : Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia, Pro-Mahasiswa Nasional dan Solidariti Mahasiswa Malaysia akan mengadakan himpunan aman di hadapan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dalam masa terdekat untuk mengemukakan desakan terhadap KPT supaya mengisytiharkan segera tarikh sebenar pilihanraya kampus yang sehingga ke saat ini tidak diumumkan. Polemik timbul kalangan mahasiswa yang prihatin kepada soal kepimpinan mahasiswa, khususnya selepas pembubaran Majlis Perwakilan Pelajar di beberapa buah kampus, disebabkan tidak kedengaran sebarang pengumuman yang serius dari pihak KPT sendiri kepada pihak universiti dan mahasiswa.

Mahasiswa akan berhimpun secara aman untuk mendesak sama ada KPT mengihsytiharkan terus tarikh pilihanraya kampus sama ada secara selaras atau de-centralized (tidak selaras) atau KPT mesti menyatakan sebab kenapa tarikh PRK terus didiamkan dari pengetahuan mahasiswa ketika usia kesahihan Majlis Perwakilan Pelajar sudah hampir melebihi period setahun selepas keputusan pengumuman rasmi PRK tahun lepas iaitu pada 2 Oktober 2007.

Tindakan KPT mendiamkan tarikh PRK hanya memberikan implikasi negatif kepada KPT sendiri kalangan mahasiswa. Selagi tidak ada penjelasan yang rasional dan memuaskan hati mahasiswa yang cintakan pemulihan secara total sistem demokrasi kampus dalam PRK kali ini, mahasiswa akan terus mengesyaki KPT mempunyai agenda tertentu bermotif politik kepartian yang sempit jika terus merahsiakan tarikh tersebut.

Baca juga "Mahasiswa Anjur Perhimpunan Aman Esok" di Harakahdaily

No comments: