Monday, January 12, 2009

Kebangkitan Islam, Islamofobia dan Ghazza


Sabda Rasulullah SAW, “Hampir tiba satu masa seluruh manusia akan mengerumuni kamu seperti orang yang ingin makan mengerumuni hidangan. Sahabat bertanya, “Apakah kerana kami sedikit ya Rasulullah?” Maka baginda SAW menjawab, “Tidak, bahkan bilangan kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan, dan Allah akan mencabut rasa gerun di hati kamu terhadap musuh kamu, dan Allah mencampakkan penyakit wahan ke dalam hatimu. Sahabat bertanya, “Apakah wahan itu?” Baginda SAW menjawab, “Cintakan dunia dan takutkan mati” (Abu Daud)

Hadith di atas bukan hanya sekali diingatkan dan bukan hanya diperdengarkan untuk ummah zaman ini. Malah mungkin ia juga pernah disebut-sebut sebelum ini dan mungkin juga ditempat-tempat lain seluruh dunia.

Allah SWT telah memotivasikan umat Islam dengan janjiNya yang tidak pernah dimungkiri. Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Mereka sentiasa berusaha untuk memadamkan agama Allah dengan mulut-mulut mereka, dan Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir membencinya”. Inzar yang Allah SWT campakkan kepada umat Islam ini bukan sebagai satu pelepasan usaha yang harus dibuat oleh pendokong agamaNya bahkan ia adalah pembakar semangat dan ketekunan jihad.



Konviksi yang hadir dalam qalbu umat Islam ialah masa depan dunia adalah milik Islam.

Namun begitu, kemanisan merasai nikmat pemerintahan dan dominasi kuasa Islam itu harus dibayar terlebih dahulu dengan keringat pengorbanan yang tidak kenal erti penat dan lelah.

Hari ini bukan sekali malah berkali-kali umat Islam diserang secara fizikal, mental dan spiritual. Serangan demi serangan ini bukan kerana umat Islam lemah dan mandom tapi mereka bergerak untuk bangkit dan merevolusikan dunia secara sistematis dan efektif. Jika tiada kebangkitan Islam secara dramatik sudah pasti tiada serangan kaafiruun secara agresif. Apakah benar kebangkitan Islam ini?

Dunia hari ini seolah-olah berlaku trend perubahan. Walaupun bukan label perubahan itu dikaitkan dengan perubahan Islam secara formal dan berwajah, namun perubahan atau tranformasi dari tradisi dan stereotaip yang lama kepada dimensi yang baru samada dalam politik mahupun ekonomi sedang berlaku.

Perubahan Ekonomi Dunia

Krisis ekonomi global mengheret kuasa kapitalisme ke penghujung usia. Amerika Syarikat yang gah dipersada dunia hampir lumpuh apabila beberapa syarikat gergasi kewangan miliknya jatuh tersungkur. Hanya beberapa syarikat kewangan serta bank yang mampu dibailout oleh Kongres.

Laporan daripada Bank Dunia merekodkan import Amerika Syarikat telah menurun dengan mendadak. Pakar-pakar analisa ekonomi juga meramalkan pembekal-pembekal eksport ke AS telah jatuh sehingga 70% dalam tempoh Julai hingga Oktober 2008.

Banyak juga negara-negara di dunia turut sama mengalami tempias kemelesetan ekonomi dunia. Bank Pembangunan Asia melaporkan pertumbuhan di Asia pada tahun 2009 (tidak temasuk Jepun) akan menjadi lebih perlahan dalam sejarah sejak lapan tahun yang lalu. Ini berikutan pertumbuhan Asia pada bulan September 2008 iaitu pada 7.2% telah jatuh ke 5.8% pada bulan Oktober 2008.

Jika diperhatikan dibalik media-media cetak dan elektronik, saranan-saranan baru untuk memulihkan sistem ekonomi dunia adalah dengan memperkenalkan sistem ekonomi Islam. Negara-negara Arab yang kaya dengan sumber asli terutamanya minyak turut menjadi tumpuan supaya mereka mampu untuk memulihkan ekonomi dengan baik. Sistem perdagangan menerusi mata wang dinar juga sedang diperhalusi untuk diimplementasikan. Namun halangan besar yang kemungkinan timbul apabila political will masih tidak menyebelahi negara-negara umat Islam. Permintaan terhadap dolar masih lagi berjalan dan ini merumitkan lagi keadaan.

Perubahan politik dunia

Sejak fenomena Barrack Hussein Obama memenangi pilihanraya Presiden AS beberapa minggu yang lalu, masyarakat dunia memandang bahawa AS akan mengemudi perubahan. Keyakinan pengundi AS kepada komitmen serta tawaran politik Obama dikatakan menjadi nadi kepada perubahan yang dimahukan oleh rakyat AS khususnya. Ini kerana polisi dan dasar luar Bush dikatakan terlalu ekstrim dan tidak mempedulikan keamanan serta hak asasi manusia sejagat. Namun begitu, dunia masih menunggu kenyataan rasmi bakal Presiden AS, Barrack Hussein Obama terhadap dasar luarnya terutama kepada negara Iraq, Afghanistan dan Palestin.

Begitu juga kesedaran rakyat dunia membenci kesyaitanan Bush. Ini dibuktikan selepas peristiwa Muntadzir dan kasutnya turut meninggalkan dampak besar kepada masyarakat dunia. Ramai pemimpin Arab seperti Syiria dan Lubnan memuji tindakan beliau malah ramai penunjuk perasaan di serata dunia membaling kasut ke kedutaan AS tanda benci dan marah kepada rejim diktator tersebut.

Kekuatan yang wujud pada negara umat Islam Iran harus diberikan perhatian. Iran merupakan harapan baru kepada masyarakat Islam di dunia untuk menjadi kuasa pengimbang kepada AS. Kesungguhan pemimpin Iran mengherdik dan memperkukuhkan kuasanya bagi mendepani musuh Allah terutamanya AS dan Israel harus diberikan sokongan.

Begitu juga di peringkat ASEAN, perubahan landskap politik yang sedang dan akan dilaksanakan dibeberapa buah negara seperti Indonesia, Thailand dan Malaysia. Momentum yang ditunjukkan semuanya atas agenda yang sama iaitu perubahan. Justeru, perubahan-perubahan ini sedikit sebanyak menggerakkan minda dan jiwa rakyat untuk menuntut kebenaran dan keadilan. Lantas, ia sedikit sebanyak membayangkan kebangkitan untuk meruntuhkan kezaliman dan mencari satu kehidupan baru. Maka dengan ini agenda Islam harus memainkan peranan penting.


Kebangkitan dan propaganda Islamofobia

Islamofobia merujuk kepada prejudis atau prasangka buruk yang dipalitkan kepada Islam. Propaganda ini wujud sejak tahun 1980-an menurut Quraisyi (2005). Propaganda jahannam ini seringkali menjadi justifikasi Kaafiruun untuk menghancurkan umat Islam dan menanamkan rasa benci dan marah masyarakat dunia terhadap agama Islam. Ekstremis, barbaric, kejam dan diskriminasi adalah antara tema memerangi umat Islam.

Islamofobia ini diwujudkan apabila kebangkitan Islam secara senyap dan terang mula mendapat tempat di ruang masyarakat. Malah, mungkin ramai manusia sudah berbondong-bondong menganut agama Islam secara senyap di negara-negara Eropah. Ini melonjakkan kerisauan Kaafiruun dalam usaha mereka untuk mengagungkan Orde Baru Dunia dan mentransformasikan Timur Tengah (The New Middle East).

Maka, peristiwa 11 September 2001, serangan pengebom berani mati dan tragedi Mumbai dikatakan menjadi alat propagandis untuk terus membenarkan serangan Kaafiruun terhadap umat Islam. La’natullah ini mewarnakan opini publik dengan cara menunjukkan ‘kekejaman umat Islam’ terhadap rakyat yang tidak berdosa.

Ghazza sasaran Israel La’natullah

Negara haram Israel yang dimaklumkan agak kecil rakyatnya tetapi mempunyai dana perolehan yang besar melebihi Palestin sendiri. Perbelanjaan-perbelanjaan mega yang direkodkan ketika setiap kali peperangan Israel adalah diluar jangkaan. Ini membuktikan dari sudut ekonomi dan kewangan Israel berdiri kukuh selagimana sumber-sumbernya serata dunia belum lagi dihancurkan.

Tindakan menyerang Ghazza dan Tebing Barat sebelum ini bukan kerana motif bisnes dan profit ekonomi sepertimana yang dilakukan AS terhadap Iraq sebelum ini. Pertumbuhan KDNK tahunan Palestin menyusut sehingga - 35% dan kadar kemiskinannya ialah 57%. Tindakan laknat mereka juga bukan kerana dasar mempertahankan diri dari serangan umat Islam. Tetapi tindakan mereka adalah kerana nafsu kejam dan zalim untuk menguburkan seluruh umat Islam di Palestin dan merobohkan kiblat pertama umat Islam di BaitulMaqdis. Sekiranya tindakan mereka itu ‘berjaya’ maka barulah wujudnya Israel Raya laknatullah.

Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) tidak mampu menghentikan serangan haram Israel terhadap Palestin. Ini kerana PBB juga yang turut meluluskan resolusi 181 yang secara langsung mengfaraidkan tanah umat Islam Palestin kepada Israel laknatullah pada tahun 1947. Malah, tidak ada apa yang mampu diharapkan sekiranya PBB turut dibayangi Condoleeze Rice dan AS.

Umat Islam perlu mengatur segenap inci strategi tindakan bagi menghalang Israel laknatullah dan sekutunya buat masa ini. Kemampuan badan Islam di dunia hanya dilihat kecil oleh mereka. Malah, ada diantara negara-negara yang terlibat dengan OIC turut menjadi proksi AS. Usaha pemboikotan barangan Israel laknatullah dan sekutunya perlu dilakukan secara konsisten disamping mempersiapkan kekuatan militer, pejuang-pejuang dan dana yang besar buat umat di Palestin. Jauh disudut hati juga mengharapkan negara umat Islam yang kuat seperti Iran, dan gerakan-gerakan Islam seluruh dunia mencipta ketumbukan padu menghancurkan Zionis, Israel dan sekutu mereka laknatullahi ‘alaihim.


Senantiasakan dengan Qunut Nazilah, Al-Fatihah, Al-Fiil, munajat serta solat ghaib buat pejuang-pejuang Islam yang syahid.
http://miorisfandy.com
13 Muharram 1430h / 10 Januari 2009

No comments: